Offisiell åpning av programfaget bioøkonomi

Onsdag 17. august 2022 ble snora klippet for bioøkonomi, og som de første elevene i Norge fikk de sine timer i faget.

Snorklipping ved rektor Geir Otto Andersson - Klikk for stort bildeSnorklipping ved rektor Geir Otto AnderssonSnorklipping

Rektor Geir Otto Andersson ledet de 10 elevene, som skal ta programfaget Bioøkonomi, til klasserommet de skal benytte.

Før elevene fikk entre biorommet, ble den røde snora klippet.Elevene ankommer samman med rektor Geir Otto Andersson - Klikk for stort bildeElevene ankommer samman med rektor Geir Otto Andersson

Prosjektleder Anne Elisabeth Sjåheim forteller om prosjektplanen og faget - Klikk for stort bildeProsjektleder Anne Elisabeth Sjåheim forteller om prosjektplanen og fagetProsjekt og forsøksordning

Prosjektleder Anne Elisabeth Sjåheim talte til elever og gjester.

Hun fortalte om den kronglete veien fra tanke til at forsøksordningen i dag er i gang, samt om prosjektplanen og deltakere som skal være med å evaluere forsøket etter endt 3-årsperiode.

Fylkesvaraordfører Aud Hove gratulerer med faget - Klikk for stort bildeFylkesvaraordfører Aud Hove gratulerer med fagetFylkesvaraordfører Aud Hove (SP)

Fylkesvaraordfører Aud Hove gratulerte skolen og snakket om bærekraftmål og sirkulærøkonomi. Hun var imponert over hva skolen har fått til.

- Elevene er framtida og Norge har et omstillingsbehov etter oljen. Vi har bioråstoff på alle kanter og bør foredle mer her, sa hun.

Hun ønsker å komme tilbake til våren og høre med elevene om erfaringer.

Rådgiver Ingun Braanaas og vararordfører Linn T. Sunne i Nordre Land kommune - Klikk for stort bildeRådgiver Ingun Braanaas og vararordfører Linn T. Sunne i Nordre Land kommuneIngun Braanaas, Rådgiver plan, bygg og landbruk Nordre Land kommune

Kommunen har vært engasjert i utviklingen av faget og ønsker å bidra videre med blant annet påkobling til aktuelt næringsliv.

Braanaas sendte en stor takk til engasjerte lærere ved skolen.

Varaordfører Nordre Land kommune, Linn T. Sunne (AP)

Sunne gratulerte med faget og at det nå gir formell kompetanse. Hun håper på aktive elever som er med på å utvikle faget.

Rektor Geir Otto Andersson

Geir Otto takket lærerne og fortalte om lærer Kittys hårete mål om å få til landslinje i faget.

Det har vært stor interesse fra andre skoler om å starte med faget, men de må pent vente til forsøket ved Dokka videregående skole er over.

Gulrotkake til alle! - Klikk for stort bildeGulrotkake til alle!Lærerne Jo Wattum og Kitty Jernqvist

De to lærerne takket de som har bidratt til læreplanen, og rettet en spesiell takk til Dokkadelta nasjonale våtmarkssenter.