Interessant gjesteforelesning for elevene i Bioøkonomi

Tema var sirkulær og bærekraftig bioøkonomi: Både løsning og nye målkonflikter?

Lokal kapasitet

3 elever og eldre mann foran en tavel og kateter i et klasserom - Klikk for stort bildeArne Bardalen med 3 av eleveneBioøkonomiklassen har vært så heldige å få spesialrådgiver Arne Bardalen ved Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) som foredragsholder i bioøkonomifaget. Han har røtter i Nordre Land, oppvokst på Stubberud gård på Nordsinni, elev på Dokka VGs og utdannet sivilagronom ved Norges landbrukshøgskole. Bardalen har i en årrekke deltatt i forskning og debatter, utvalg og utredninger om landbruk, klima, matsikkerhet, arealbruk og sirkulærøkonomi.

Sentrale temaer

Alt nevnt er sentrale temaer for bioøkonomielevene, som fikk en erfaren foredragsholder og et fantastisk foredrag spekket med dagsaktuelle nøkkeltall og oppdatert informasjon, både nasjonale og internasjonale, som de kan ta med seg videre til Bioøkonomi 2 til høsten.

Matsikkerhet

Elever i et klasserom følger med når foreleser ved tavla snakker - Klikk for stort bildeElevene følger spent med når Bardalen snakker om matsikkerhet og bærekraft.Bardalen snakket om matsikkerhet, grunnmuren i et stabilt og bærekraftig samfunn og mente det er tankevekkende at det globalt er sterkt økende mat-usikkerhet. Dette påvirker Norge siden 60% av matenergien til det norske folk passerer riksgrensen. Foredragsholder understreket alvoret i at klimaendring gir avlingssvikt mange steder i verden og at dette kan resultere i sult, fattigdom og konflikt. Vi må alle handle for en levelig verden, og riktig arealbruk er en nøkkel for nå klimamålene. Det er også viktig å huske at uten vann vokser det ingen planter, og at hele 70% av ferskvannsforbruk i verden brukes til jordbruk.  Klimaendringer gir både ekstrem flom og ekstrem tørke noe som bidrar til at både jordressurser ødelegges og at vannressurser tømmes.

Bærekraftig landbruk

Bardalen oppsummerte med at vi må ha bærekraft arealbruk, og redusere utslipp fra bioproduksjon, samt begrense arealendringer av natur, våtmarker og skog. Alle må bidra til reduksjon av avlingstap og matsvinn.

Klimapanelets mål

Mann foran skjerm holder foredrag - Klikk for stort bildeArne Bardalene berørte mange interessante og viktige tema i sin forelesning Kitty Selj Bardalen nevnte også at Klimapanelets 1,5 graders mål med netto negative utslipp innen 2050, vil kreve enorme arealer til fotosyntesebasert karbonfangst og lagring, dvs. omfattende skogtiltak. For oss som bor i skogrike Innlandet er dette ekstra interessant!

Tankevekkende

Dette var et tankevekkende foredrag som understreker behovet for en overgang til sirkulær bioøkonomi og til handling for å bremse de negative konsekvensene av oljealderen.

Elever og lærere takker så mye for et viktig foredrag om bærekraftig utvikling!