Ekskursjon til NIBIO Apelsvoll

Nyttig Totentur for elevene på Bioøkonomi 2.

Norsk institutt for Bioøkonomi

Eelever står ved en landevei ved et jorde og lytter til person som snakker om teknologi i landbruket - Klikk for stort bildeElevene får godt innblikk i teknologiutviklingen i landbruket Jo Wattum

9 elever fra Bioøkonomi 2 tok turen til Norsk Institutt for Bioøkonomi (NIBIO) Apelsvoll ved Kapp. Stasjonsleder Mikkel Johannes Bakkegard ga et innblikk i hvilken forskning de holder på med og aktivitetene ved Apelsvoll.

Teknologiutvikling i landbruket

Malin L. Græsdal informerte videre om den nye teknologiutviklingen som skjer i landbruket. Apelsvoll er senter for presisjonsjordbruk. Dette innebærer bruk av droner, kunstig intelligens og selvkjørende landbruksmaskiner. Selv om det foreløpig er i startfasen, vil man kunne se en stor utvikling i dette feltet der man for eksempel bruker droner til å kartlegge næringsinnhold, ugress og vannforhold. Droner kan for eksempel gå inn å sprøyte ugress mer presist i stedet for å sprøyte over hele området. Bonden sparer penger og det blir mindre bruk av ugressmidler.

Tilpasset dyrking til jordsmonnet

Dyrking av arter som er tilpasset jordsmonnet vil kunne bli enklere og kanskje kan det bli enklere å dyrke flere arter på et jorde i stedet for bare en art.

Avrenning og optimal vanning

Til slutt fikk vi en praktisk gjennomgang av feltarbeid der de så på avrenning fra jordbruket. Mål med forsøket er å finne dyrkingsmetoder som gir høyest mulig forhold mellom avkastning og miljøbelastning. Avrenning fra fosfat i ferskvann kan være et stort problem, for eksempel til Mjøsa. Det er da viktig å finne optimal mengde for planter, der man minsker avrenning av fosfat.

Foruresning av Mjøsa

Mjøsa var for eksempel svært forurenset på 70 og 80 tallet pga fosfat. Tilsvarende problem finnes for eksempel for nitrat i saltvann. Dette ser vi nå blant annet i Oslofjorden.