Bioøkonomi til Svalbard

Bioøkonomielever og lærere på studietur til Svalbard.

Samarbeidsprosjekt

Longyearbyen - Klikk for stort bildeLongyearbyenEtter skolens avslutninger dro 8 elever fra skolen og to lærere til Svalbard. Turen har vært et samarbeidsprosjekt med Dokkadeltaet Nasjonale Våtmarksenter.

Hvorfor Svalbard?

Hvorfor ta med en gruppe på 8 bioøkonomielever til Svalbard? Ingen andre steder ser man så tydelige tegn på effekten av menneskeskapte klimaendringer som der. Menneskeskapte klimaendringer er årsak til at vi har et programfag i Bioøkonomi. Å tydeliggjøre de konsekvensene klimaendringene har fått, gjør at elevene i større grad kan reflektere i forhold til bærekraftig bioøkonomi.

Longyearbyen er bygd opp på grunn av fossil energi og sliter fortsatt med å omstille seg fra bruk av kull til bærekraftige energiløsninger. I tillegg er samfunnet avhengig av turister som har kommet til øya med hjelp av fly eller båt. De har en lang vei å gå for å kunne si at samfunnet på Svalbard er bærekraftig.

Klimakonsekvenser

Elever og lærere foran frølageret på Svalbard - Klikk for stort bildeFrølageret på SvalbardMiddeltemperaturen i Arktiske områder har økt med 0,75 grader pr. tiår siden 1975, da satelitmålinger startet. Dette er 4 ganger raskere enn i resten av verden. Dette er tall som overrasker forskerne med at det skjer raskere enn de har forutsett i sine klimamodeller. Tydelige konsekvenser er smelting av isbreer, mer vann som gir større erosjon/ras, permafrost tiner, havis forsvinner og gir negative konsekvenser for sel og isbjørn, reinsdyr og rype sliter om vinteren med isdekt mark som gjør det vanskelig å få tak på mat. Flere fiskearter trekker nordover som, for eksempel makrell som fortrenger opprinnelige arter som polartorsk. Dette er kunnskap som en bioøkonomielev bør ha i bunn; det å se at arter og økosystem må forvaltes riktig dersom man skal ha en bærekraftig bioøkonomi.

Tett på dyrelivet

Personer med full opppakning klare for tur. hav og fjell i bakgrunnen - Klikk for stort bildeElever og lærere klare for toppturDet er få steder det er mulig å komme så tett på dyre- og plantelivet som på Svalbard. På en liten gåtur i Longyearbyen kan du se mange arter på nært hold. Flere arter har ikke utviklet naturlig redsel mot mennesker og man kan komme tett på. Dette er viktig i faget Bioøkonomi; å ha kunnskap om, og et forhold til det levende, og utvikle et ønske om å ta vare på artsmangfoldet. Gjennom opplevelser får elevene et forhold til naturen.

Turistnæring med fokus på miljø

elever og lærere i et klasserom med rødt gulv - Klikk for stort bildeUndervisning på universitetet på Svalbard Kitty Selj Turistnæringen på Svalbard har fokus på miljø, der hensyn til alt levende er viktig i forhold til turisme. Turismen hadde en omsetning på 616 millioner kroner i 2021. En stor andel av denne inntekten kan tilskrives et ønske om å se flott, intakt natur med arter som har ekstremtilpasninger. Denne turismen kan bidra til mer naturforståelse og et ønske om å ta bedre vare på den naturen vi har.

Bioøkonomi 2 for første gang til høsten

Bioøkonomielevene har fått mange nye naturopplevelser, mer innsikt og kanskje sett betydningen av å ta vare på natur i enda større grad enn tidligere. Dette er godt grunnlag å bygge videre på i Bioøkonomi 2, som starter opp for første gang på Dokka og i Norge til høsten.

Flere bilder finner du ved å trykke her