Samarbeidsprosjekt
LongyearbyenEtter skolens avslutninger dro 8 elever fra skolen og to lærere til Svalbard. Turen har vært et samarbeidsprosjekt med Dokkadeltaet Nasjonale Våtmarksenter.
Hvorfor Svalbard?
Hvorfor ta med en gruppe på 8 bioøkonomielever til Svalbard? Ingen andre steder ser man så tydelige tegn på effekten av menneskeskapte klimaendringer som der. Menneskeskapte klimaendringer er årsak til at vi har et programfag i Bioøkonomi. Å tydeliggjøre de konsekvensene klimaendringene har fått, gjør at elevene i større grad kan reflektere i forhold til bærekraftig bioøkonomi.
Longyearbyen er bygd opp på grunn av fossil energi og sliter fortsatt med å omstille seg fra bruk av kull til bærekraftige energiløsninger. I tillegg er samfunnet avhengig av turister som har kommet til øya med hjelp av fly eller båt. De har en lang vei å gå for å kunne si at samfunnet på Svalbard er bærekraftig.
Klimakonsekvenser
Frølageret på SvalbardMiddeltemperaturen i Arktiske områder har økt med 0,75 grader pr. tiår siden 1975, da satelitmålinger startet. Dette er 4 ganger raskere enn i resten av verden. Dette er tall som overrasker forskerne med at det skjer raskere enn de har forutsett i sine klimamodeller. Tydelige konsekvenser er smelting av isbreer, mer vann som gir større erosjon/ras, permafrost tiner, havis forsvinner og gir negative konsekvenser for sel og isbjørn, reinsdyr og rype sliter om vinteren med isdekt mark som gjør det vanskelig å få tak på mat. Flere fiskearter trekker nordover som, for eksempel makrell som fortrenger opprinnelige arter som polartorsk. Dette er kunnskap som en bioøkonomielev bør ha i bunn; det å se at arter og økosystem må forvaltes riktig dersom man skal ha en bærekraftig bioøkonomi.
Tett på dyrelivet
Elever og lærere klare for toppturDet er få steder det er mulig å komme så tett på dyre- og plantelivet som på Svalbard. På en liten gåtur i Longyearbyen kan du se mange arter på nært hold. Flere arter har ikke utviklet naturlig redsel mot mennesker og man kan komme tett på. Dette er viktig i faget Bioøkonomi; å ha kunnskap om, og et forhold til det levende, og utvikle et ønske om å ta vare på artsmangfoldet. Gjennom opplevelser får elevene et forhold til naturen.
Turistnæring med fokus på miljø
Undervisning på universitetet på Svalbard
Kitty Selj
Turistnæringen på Svalbard har fokus på miljø, der hensyn til alt levende er viktig i forhold til turisme. Turismen hadde en omsetning på 616 millioner kroner i 2021. En stor andel av denne inntekten kan tilskrives et ønske om å se flott, intakt natur med arter som har ekstremtilpasninger. Denne turismen kan bidra til mer naturforståelse og et ønske om å ta bedre vare på den naturen vi har.
Bioøkonomi 2 for første gang til høsten
Bioøkonomielevene har fått mange nye naturopplevelser, mer innsikt og kanskje sett betydningen av å ta vare på natur i enda større grad enn tidligere. Dette er godt grunnlag å bygge videre på i Bioøkonomi 2, som starter opp for første gang på Dokka og i Norge til høsten.
Flere bilder finner du ved å trykke her