Bioøkonomi på Dokka vgs, som eneste skole i landet

Det grønne skiftet krever nye metoder i skolen, bioøkonomi er et godt eksempel på en slik tenkning.

Eneste skole i landet med bioøkonomi som programfag

Elever med gule vester sammen med fagperson fra Borregaard og tavla i bakgrunnen - Klikk for stort bildeBioøkonomielevene Ung jente med lyst hår  - Klikk for stort bilde"Vi lærer det som er veldig aktuelt nå, og jobber annerledes enn i andre fag. Vi har blant annet ungdomsbedrift og vi reiser på ekskursjoner", sier Amalie.Ung gutt med blondt hår - Klikk for stort bilde"Vi lærer hvordan vi bedre kan ta vare på miljøet uten å ofre det økonomiske", sier Even Olav.Dame med grått hår og blå kjole - Klikk for stort bilde"Bioøkonomi er framtiden, og vi er stolte over å være den første skolen i landet som kan tilby dette faget", sier Avdelingsleder Anne Elisabeth.Som eneste skole i landet kunne Dokka videregående skole høsten 2022 tilby bioøkonomi som programfag på studiespesialisering. Etter en møysommelig prosess over noen år godkjente Kunnskapsdepartementet et tre-årig forsøk i faget. Målet er at det etter forsøksperioden blir utviklet en nasjonal læreplan i bioøkonomi, slik at alle skoler i Norge vil ha mulighet til å tilby faget på sikt.

Innlandet satser på bioøkonomi

Elever med oransje vester og voksen man som peker mot noe inne i en fabrikkhall - Klikk for stort bildeOmvisning på Biri planteskoleelever i en butikk rundt matvarer i en grønn kasse - Klikk for stort bildeBioøkonomielevene har plukket ut mange fullgode varer.Innlandet fylkeskommune har en uttalt satsing på dette området gjennom sin bioøkonomistategi for Innlandet som skal gi retning for utviklingen av bioøkonomi.

Videregående skole er ikke viet mye plass i denne strategien, men Dokka videregående skole ser at programfaget vil være viktig for å sikre framtidsrettet kompetanse, da bioøkonomisk tenkning er relevant for mange utdanningsveier og yrker. Skolen ser på det som naturlig at det er et tettere samarbeid med de bioøkonomiske miljøene i Innlandet.

Klimaendringer tvinger fram ny tenkning

Utgangspunktet for bioøkonomisk tenkning er de klimaendringene som skjer. Gjennom en praktisk tilnærming får elevene en dypere innsikt i konsekvensene av klimaendringer. Ved at elevene utfordres på å se sammenhengen mellom økonomi og bærekraft, sirkulær økonomi, gis elevene noe mer og annet enn i et tradisjonelt økonomifag.

Ved å tilby bioøkonomi som programfag ønsker Dokka vgs blant annet å ha et større fokus på «det grønne skiftet». Elevene blir tilbudt et fag der det sees på hvordan bedrifter kan ta mer hensyn til økologiske prosesser når en skal bestemme økonomiske forhold.

Spennende bedriftsbesøk på timeplanen

Ved å knytte til seg ulike fagmiljøer får skolen innhentet spisskompetanse og oppdatert forskning, noe som ikke tradisjonelt skjer like systematisk i andre fag på studiespesialisering. Elevene får også gjennom bedriftsbesøk oppleve utstyr og metoder som skolen ellers ikke kan tilby. For eksempel har skolen samarbeid med Energigården innen bioenergi, Hunton innen trefiber, samt Borregaard, hvor elevene får oppleve innovasjon og utnytting av tømmerstokken på et biokjemisk nivå. Dette vårhalvåret reiser elevene også til Malmø på bedriftsbesøk hos Siptex for å se på gjenvinning av tekstiler.

Ungdomsbedrifter som del av opplæringen

Entreprenørskap inngår som en viktig metode i programfaget, og alle elevene deltar i etableringen av en ungdomsbedrift som skal tilby et bærekraftig produkt. Ett av produktene dette skoleåret er knekkebrød laget på melbillemel.

Faget inngår i programområdet språk, samfunnsfag og økonomi.

Skoleåret 2022-2023 tilbyr Dokka videregående skole bioøkonomi som programfag på Vg2, mens det neste skoleår både blir et tilbud på Vg2 og Vg3.

Bioøkonomi

Bioøkonomi er produksjon av fornybare biologiske ressurser og deres konvertering til for eksempel mat, fôr, kjemikalier, ingredienser, materialer, farmasøytiske produkter og bioenergi

Lenker til artikler Oppland Arbeiderblad

Butikkene kaster fullt spiselig mat: – Ikke alle tar tak