Bioøkonomi og bioenergi

Bioøkonomi 1 har vært på bedriftsbesøk til energigården på Brandbu.

Pioner og pådriver

elever foran ei låvedør - Klikk for stort bildeBioøkonomi 1 foran låven

Energigården er, og har lenge vært, et viktig senter og en sterk drivkraft i utviklingen av bioenerginæringen. Leder og grunder Erik Eid Hohle er en pioner og pådriver i arbeidet med å skifte ut fossile energikilder med bioenergi. Han har mange års erfaring med energiforskning, og han har også vært redaktør for boken «Bioenergi, miljø, teknikk og marked» som vi bruker utdrag fra i bioøkonomifaget.

Gårdens historie

Erik ønsket oss velkommen til Energigården. Han startet med en kort innføring om gårdens historie på gårdstunet, etterfulgt av en forelesning om klimaforandringer, bioøkonomi og fornybare energiløsninger i undervisningsrommet på låven. Elevene hadde mange spørsmål som de stilte foredragsholder og som ga spennende diskusjoner. Erik avrundet med fakta om biobaserte fornybare energiløsninger for fremtiden, og han understreket at vi alle må spare energi.

Omvisning

Elever står foran en låve med flistørke inni - Klikk for stort bildeFlistørka

Etter foredraget ble det en omvisning på Energigården med flistørkerom, lager og fyrrom til gårdens varmeproduksjon basert på flis.

Produksjon av biodiesel

På Energigården lager de biodrivstoff, som bioetanol og biodiesel av blant annet raps som de dyrker og foredler selv til biodiesel, som så brukes i arbeidsmaskiner og biler. Energigården, med alle sine ulike energiløsninger, som biovarme, solvarme, biodrivstoff og biokraft er 98% selvforsynt med fornybar energi.

elever i et klasserom med mann som snakker til de - Klikk for stort bildeSkolerommet på låven

Rensing av gråvann

Hohle viste også fram en smart løsning for rensing av gårdens gråvann, et Pil-renseanlegg. Pil er et hurtigvoksende treslag som de høster til energiformål i form av flis, og som i tillegg effektivt nyttiggjør seg næringen som gråvannet kan bidra med.

Elever med ryggen til ser på mann som viser fram plakater som står i flis - Klikk for stort bildeBiomassetørke Kitty Selj

Bærekraftig og fossilfritt samfunn

Energigården er et senter der de viser veien fra kunnskap til handling i praksis. Bioenergi har en viktig rolle i overgangen til et bærekraftig og mer fossilfritt samfunn.

Tusen takk til Erik Eid Hohle som tok så godt imot oss og som delte sin kunnskap med oss!