Bioøkonomi 2 til Portugal

Dokka videregående skole leder det internasjonale prosjektet RESTWET gjennom Erasmus+.

Samarbeid med andre skoler i Europa

25 elever i baugen av en stor båt ute på en elv i et delta. - Klikk for stort bildeBioøkonomiklassen på båttur sammen med portugisiske elever og EVOA. Kitty Selj

Dokka videregående skole leder det internasjonale prosjektet “Økosystemtjenester og restaurering av våtmark” (RESTWET). Det er finansiert av EU-midler fra Erasmus+. Samarbeidspartnere i vårt 3-årige prosjekt er skoler og våtmarks sentra i Norge, Portugal og Frankrike.

Tur til Lisboa

Flinke bioøkonomi elever fra Land har i år sett på utfordringer og muligheter i EVOA våtmarkssenter i nærheten av Lisboa, og har sammen med portugisiske elever fra Escola Secundària de Benavente, bidratt i restaureringsprosjekter. Leder for EVOA våtmarkssenter vår koordinator var Sandra Paiva Silva.

Flere bilder fra Portugal kan du se her.

Restaurering av hekkeplasser

Elevene har jobbet med å restaurere hekkeplasser for fugler. De har sett på prosjekt med å tilbakestille saltbassenger til fuglehabitater, samt tiltak for å fjerne den frittflytende vannplanten Vannhyacint, en svartlistart art som fullstendig dominerer og utkonkurrer alle andre arter i området.

Utfordrende område å ivareta

Alle våtmarksområder har sine utfordringer og EVOA ligger i et delta ved munningen av den mektige elven Tagus. Her er det et omfattende landbruk og fiske med storby og forurensninger i nære omgivelse I tillegg til havstigning og flom, skaper dette betydelige utfordringer for å ivareta området. Et stort fuglereservat gjør ikke jobben mindre viktig. Elevene fikk innblikk i flere konfliktområder og fikk utveksle ideer til løsninger med de ansatte i våtmarkssenteret og med de portugisiske elevene.

Dokkadeltaet

Vårt eget våtmarksområde, Dokkadeltaet, er en god samarbeidspartner også i dette prosjektet.

Best på våtmarksformidling

EVOA ble i november 2023 anerkjent som et av de beste våtmarksformidlingssentra i verden. Prisen ble delt ut på Ramsarkonvensjonen under konferansen i Genève i Sveits, der EVOA ble valgt av et internasjonalt panel av høyt anerkjente fagpersoner på området.

Videre planer

I 2025 skal elevene på neste års bioøkonomi 2 delta i prosjektet med en ny utvekslingsuke i våtmarksområdet La Maison du Lac de Grand-Lieu  i Frankrike.