Bedriftsbesøk til Energigården

Bioøkonomiklassen var i slutten av mai på bedriftsbesøk til Energigården på Hadeland.

Pioner og pådriver

Eldre mann viser på plakat foran 2 elever hva som skjer i maskinen bak. den er grønn. - Klikk for stort bildeHer produseres biodiesel av rapsBioøkonomi og kjemielevene dro på besøk til Erik Eid Hohle, Daglig leder ved Energigården. Hohle er utdannet forstkandidat (NLH), med mange års erfaring fra energiforskning, prosjektledelse, og undervisning. Han stiftet Energigården i 2006, lokalisert på Eidsalm gård, nord for Brandbu. Energigården har vært en viktig drivkraft i utviklingen av bioenerginæringen, og et Senter for bioenergi.  Erik Eid Hohle har vært og er en pioner og en pådriver for å skifte ut fossile energikilder med bioenergi.

Fint klasserom

elever med ryggen til i et klasserom med eldre mann bake et kateter foran seg - Klikk for stort bildeEnergigården hadde et fin klasserom for undervisningI gårdens fine klasserom ga Hohle oss en innføring om «Bioenergiens rolle i bioøkonomien - "Ressurser, teknologier, marked, miljø og klimanytte». Etter foredraget ble det en omvisning på Energigården med flistørke rom, lager, og fyrrom til gårdens varmeproduksjon basert på flis. Elevene fikk se hvordan de på Energigården laget biodrivstoff, som bioetanol og biodiesel. På gården dyrker de raps som de foredler til biodiesel, som de så bruker i arbeidsmaskiner og biler. En bærekraftig og fossilfri løsning.

Rensing av gråvann

Hohle viste også fram en smart løsning for rensing av gårdens gråvann, et Pil-renseanlegg. Pil er et hurtigvoksende treslag som de høster til energiformål i form av flis, og som i tillegg effektivt nyttiggjør seg næringen som gråvannet kan bidra med.

Tips på veien

Eldre mann foran biopumpeanlegg - Klikk for stort bildeErik Eid Hohle foran biodrivstoffpumpene Kitty Selj Etter en hyggelig lunsjpause ute i finværet avsluttet Erik Eid Hohle besøket med en gjennomgang av tiltak for å redusere klimagassutslipp og øke karbonlagring. Han understreket behovet for at vi alle må bli flinkere til å energi-effektivisere, og ikke sløse med våre energiressurser.

I Norge bruker vi tre-fire ganger mer strøm til oppvarming per innbygger i forhold til andre land vi liker å sammenligne oss med. Vi må redusere bruken av panelovner og legge om til mer vannbåren varme.

Energigården er et utstillingsvindu med praktiske, smarte og bærekraftige løsninger for bruken av biomasse. Det grønne skiftet vil ikke være mulig, om vi ikke satser på fornybare  energiressurser.

Skolen takker Erik Eid Hohle så mye for at vi fikk komme og se og lære om Energigårdens fremtidsrettede løsninger.