Spontanitet
Spontanitet er kanskje det rette ordet for mye av det som har skjedd i faget Bioøkonomi. Dette var også stikkordet for avslutning av Bioøkonomi 2, som ble planlagt onsdag ettermiddag og gjennomført torsdag.
Kitty foreslo avslutning ved Våtmarksenteret i Odnes. Ikke tilfeldig, for Dokkadeltaet Nasjonale Våtmarksenter har vært en sentral del av å få Bioøkonomi til Dokka videregående. De har bidratt med støtte, både faglig og økonomisk, til å gjennomføre mye av det elevene har fått opplevd og lært i faget.
Spektakulær transport
Elevene er klare for avgang fra Hov stasjon
Jo Wattum
Berit, vår nye økonomilærer i Bioøkonomi, tenker praktisk og lurte på hvordan man skal komme til Våtmarksenteret på en spektakulær måte; med dresin!
Hov stasjon og Valdresbanen stilte med dresiner til gjengen. Takk til dem. Dermed var alt duket for en tredje lærer, Jo, som syntes en rural, aktiv tur og komme til «dekket bord», er helt greit.
Nedoverbakker fra Hov med refleksjoner
Vi startet turen på Hov stasjon på torsdag og trillet ned til Odnes stasjon. På tur ned til Odnes var det rom for refleksjon over hva man som lærer har opplevd sammen med elevene i faget:
Svalbards vakre natur, Malmø-tur med fokus på avfallshåndtering, Oslo-tur med genteknologi, og ikke minst «mannekeng» på Fæbrik. En tur til Portugal har elevene også fått med seg.
I tillegg har elevene vært på flere bedriftsbesøk og lært mye gjennom erfaringsbasert læring.
Se flere bilder fra turen på Facebook
Se en film av flere bilder
Kake med 10 stjerner
Ved ankomst Våtmarksenteret i Odnes ble vi møtt av en fjerde lærer, Elida Sandneseng, daglig leder Magnus Nygård og Kitty.
Kitty hadde bakt kake for anledningen, selvsagt med 10 stjerner, som representerte elevene i Bioøkonomi.
Mange lærere i faget
Undertegnede tror at det har vært mye læring i faget, selv om det har vært vanskelig å holde tråden når fire lærere har vært inne i faget.
Kanskje sitter noen igjen med at det har vært litt kaotisk i forhold til planlegging i perioder. Håpet er likevel at mengden faglig refleksjon som de har fått, følger dem videre ut i livet.
Tung tur og mye tæl tilbake til Hov
Den tælen og viljen til å få til noe viste elevene til gagns på tur tilbake fra Odnes til Hov. Selv med motbakke og tung dresin, ble turen gjort unna på kort tid.
Det var nesten så en snart 60 år gammel lærer var bekymret for å bli akterutseilt, men bare «nesten».
Fleksible og positive elever
Opplevelser, erfaringsbasert læring osv. i et fag er enkelt å planlegge. Det er imidlertid ikke enkelt å gjennomføre. Med den første gjengen i faget Bioøkonomi på videregående skole har oppleggene vært enkle å gjennomføre. Elevene har vært fleksible, positive og har hatt motivasjon for læring.
Lærer kan få til opplegg som kan være lærerike, og ikke minst få til spontane læringsopplegg, i større grad. Spontane læringsopplegg som tidvis og beklageligvis har vært til frustrasjon for andre kolleger.
Takk til alle elevene i Bioøkonomi 2 for opplevelsene!