Bioøkonomi på nytt studiebesøk - nå i nabolaget

Bioøkonomielevene på studiebesøk til bærekraftige bedrifter i nærområdet.

Land sag og høvleri

15 elever med ryggen til går på veg med plankehaug på venstre side. vinter - Klikk for stort bildeBioøkonomielevene får omvisning på Land sagOnsdag besøkte elevene Land Sag og Høvleri på Odnes, bedriften som har foredlet lokalt bioråstoff i form av tømmer i over 100 år. Sluttprodukter har forandret seg over tid, men råvarene er de samme.

300 kubikkmeter tømmer

Av de nærmere 300.000 kubikkmeter tømmer som blir tatt ut av skogene i Land hvert år blir rundt 34.000 kubikk skåret til materialer hos Land Sag og høvleri. Bedriften leverer flis videre til Hunton.

Tatt godt i mot

Vi ble godt mottatt av daglig leder Bent Arne Nygård som forteller om driften og viser oss rundt på området. Mange i Land har det gjennom årene hatt sin arbeidsplass her, i dag er det 19 ansatte.mann i gul vest forteller elever i gulvest om saga. de er ikke i en stor hall med maskiner - Klikk for stort bildeElevene får høre om bedriftens nisje og spesialisering Kitty Selj Han forteller at bedriften har funnet sin nisje og har spesialisert seg innen tre-emballasje, siden voksende netthandel øker behovet. Fjorårets resultater var bedre enn på lenge.

Bedre økonomi

Fem til sju prosent av det beste massevirket blir her til emballasjevirke som gir bedre avkastning enn om det skulle gått rett til massevirke, sier Nygård.

Stor etterspørsel

Etterspørselen er større enn de klarer å imøtekomme og de har kortreiste råvarer.

Hjørnesteinsbedrift

Hjørnesteinsbedriften har 64 eiere og av dem er 61 lokale skogeiere og bønder.

Det grønne skiftet

Det grønne skifte betyr å se etter nye muligheter i form av ny teknologi eller nye markeder, Land Sag og Høvleri benytter eksisterende teknologi og når i dag nye markeder, et strålende eksempel som imponerte elevene og ga grunnlag for refleksjon.