Bioøkonomi-elevene med fokus på matsvinn

Store mengder fullgod mat ble reddet før det skulle kastes.

null - Klikk for stort bildeBioøkonomielevene har plukket ut mange fullgode varer.Hentet mat som ville blitt kastet

Elevene var med for å hente mat som ellers ville blitt kastet på Kiwi.

null - Klikk for stort bildeDet meste kunne spises

På skolen gikk de igjennom varene og sorterte ut tre pakker scampi som ikke kunne spises. Elevene lærte mer om lover som matbutikkene må forholde seg til og som gjør at mye mat må kastes.

null - Klikk for stort bildeGjennomgang av matvarene som ble tatt med opp på skolen.Overraskelser

Mest overraskende var en skinkepakke som hadde best før dato i november. Denne har mest sannsynlig blitt feilplassert i butikken av en kunde, og da må varen kastes.

null - Klikk for stort bilde Elida Sandneseng Matauk-festival

Det meste av maten blir nå lagret i kjøleskap til lørdag, og skal da deles ut gratis på matauk-arrangementet på Lands museum lørdag 22. oktober. Elevene har mange gode forslag til hva vi alle kan gjøre for å redusere matsvinn.