Bioøkonomi 1 og kjemi 1 på besøk hos Biri planteskole

Onsdag 26.oktober dro bioøkonomi 1 og kjemi 1 til Biri planteskole.

null - Klikk for stort bildeGuiden, Hans Christian, omgitt av eleveneDet er en bærekraftig planteskole som produserer og selger gran-, furu-, svartor- og bjørk planter. De selger rundt 24 millioner planter i året. Biri har rundt 80 ansatte, og vi fikk omvisning av Hans Christian

Oransje refleksvester

Først fikk vi på oss oransje refleksvester før vi gikk til spirekammeret. Her lå det mellom 3-4 millioner planter.

Produksjonslager

null - Klikk for stort bildeVeksthusetDeretter gikk turen videre til produksjonslageret hvor plantene blir plassert i større brett. Så gikk turen ut. Det er her ute de fleste plantene befinner seg før de blir lagret innendørs i desember, med en temperatur på 3-4 grader celsius. De holder denne temperaturen for å unngå at plantene skal vokse mye, men heller ikke fryse.

Så gikk vi inn i produksjonen for Conniflex. Conniflex er en biobasert mekanisk beskyttelse som bruker lim og sand for å unngå gransnutebillen. Planteskolen bruker også en del gift, men det vil de få en slutt på.

null - Klikk for stort bildeOmvisning null - Klikk for stort bildeProduksjon for conniflexnull - Klikk for stort bildenull - Klikk for stort bildeVinterlagring Amalie Frøyslid Rosenberg og Jo Wattum Deretter gikk turen videre til lageret hvor plantene lagres over vinteren. Plantene på Biri lagres i ett til to år før de kan selges.

Biri planteskole liker å finne nye effektive måter å produsere plantene sine på. Derfor har de testet bruken av ledlys som en erstatning for sollys. De tester fortsatt og planlegger å lage en forskningslab.

Bioøkonomi- og kjemielevene takker for en fin og lærerik omvisning på Biri planteskole.