Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Leseprosjekt

Elever fra 2INT har hatt leseprosjekt sammen med barn fra Furulund barnehage.

Videregående og barnehage

Det ble en skjønn forening da elever fra Vg2 industriteknologi den 5. november fikk besøk av førskolebarn fra Furulund barnehage. Først leste elevene sammen med barna, og så skulle begge grupper reflektere rundt det de hadde lest. De tegnet også sammen med boka som inspirasjon.

Den 12. november ble det nytt besøkt, og flere spente førskolebarn kom til verkstedet. Nok en gang leste elevene og barna sammen. Barna hadde for anledningen med seg bøker fra barnehagen, og etter leseøkten, snakket og tegnet de sammen med elevene. Til slutt viste elevene frem verkstedet, og ungene fikk til og med prøve seg litt med noe av utstyret.

Norsk

Det er i forbindelse med norskundervisning at elevene ved 2INT har fått mulighet til å være med på dette prosjektet. Leseprosjektet med barna gir elevene mulighet til å bruke sine kunnskaper i en annen setting enn klasserommet.

Bakgrunn

Det var pedagogisk leder i Furulund barnehage, Bente Lykken, sammen med Margrethe Ryttersveen, lærer her ved Dokka vgs, som iverksatte dette tiltaket. Et liknende prosjekt ble gjennomført i fjor, og responsen både fra elever og barnehagebarn gjorde at det fristet til gjentakelse.

Respons

Både 2INT og førskolebarna trivdes med leseprosjektet. For elevene var det artig å gjøre noe annerledes enn det de pleier, og barna var ivrige og sa at de gledet seg til neste gang.

De ansatte fra barnehagen var imponerte over innsatsen til elevene og hvordan de klarte å være på bølgelengde med barna fra første stund. Elevene kommuniserte godt med barna, både om bøkene og andre ting.

Det blir forhåpentligvis flere lignende samarbeid fremover, siden dette var lærerikt og gøy både for store og små.

Sist oppdatert 18.11.2019
Fant du det du lette etter?
Login for redigering